donderdag 4 februari 2016

Poging tot weekend omschrijven (1)

Wat een weekend heb ik me daar gehad!
Ik verlang de laatste tijd naar God's aanwezigheid, en dat is wat me het afgelopen weekend overkwam. Of het was moest allemaal puur toeval zijn maar een paar mensen zeiden sterk dat dat écht geen toeval meer was maar de Hand van God. Het begon gewoon zaterdagochtend in mijn waaaaarme bed. Ik was Facebook aan het checken. En keek  op de Facebook-pagina van mijn broer: 'R. naar Australië (Voor meer informatie; ga naar die pagina) en terwijl ik een beetje aan het 'piekeren' was over mijn toekomst, kom ik dus het liedje 'Jesus, all for Jesus' tegen. Dat vond ik zelf best bijzonder!

Nu heb ik sinds ongeveer een week een app met rond de 40 mensen waarmee we 10.000 redenen tot dankbaarheid op delen (ook al zo gaaf!) Dus vond ik dit persoonlijk wel een reden tot dankbaarheid. Nou, ik dus delen op die app 'Beetje aan het piekeren over mijn toekomst en dan zien dat mijn broer dit liedje heeft gedeeld.'
Vervolgens krijg ik een privéappje van iemand: 'Hoezo aan het piekeren?' Ik probeerde het uit te leggen met deze woorden:

'Haha, nou gewoon of het allemaal wel goed komt met bijvoorbeeld werk later. Nu ik eindelijk weet wat ik wil gaan doen was ik daar pas dus over aan het zoeken en er blijkt weinig werk daarin te zijn. En sowieso om eerst mijn diploma te halen, toegelaten te worden voor mijn volgende school en bij mijn stage. (want ik ga BBL doen) 
En dan bijvoorbeeld ook van met wie ga ik trouwen? Ik heb altijd al willen trouwen maar vind ik mijn man wel? En je hoort zoveel relaties stuk gaan, hoe zou dat bij mij gaan? En kinderen dan? Je hoort ook dat kinderen sterven, of ernstig ziek zijn, dat wil ik niet ook mee maken. En dan nog mijn relatie met God, ik wil graag een goeie relatie met hem maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. En als ik dat dat aan mensen vraag zeggen ze vaak: bijbel lezen en bidden. Ja maar wat moet ik dan lezen? Op een gegeven moment word het. Een beetje. Saai om alles zo vaak te lezen. En de een zegt begin in Spreuken! De ander zegt Genesis en weer een ander zegt Johannes of Openbaringen. En als ik nou niet zo vaak de bijbel lees? Ben ik dan zondig? Moet ik dan gaan bidden? Maar wat moet ik dan bidden? En hoe? En lang of kort? En als ik dan zo'n vraag stel over iets waar ik mee zit, zeggen ze: je moet het bij God neer leggen. Ja, en hoe moet dat dan?'

Ze reageerde verschillende dingen maar onder andere stuurde ze mij een liedje van Casting Crowns, namelijk Just be Held. Ik zet hem wel onderaan deze blog, want het is wel een mooi liedje ;)

Maar ik ben nog niet klaar  met mijn verhaal! Ik lig nog steeds in mijn bed en ze stuurde me ook: '
'Betreft het bijbel lezen, zou zo'n bijbels dagboek je daarbij helpen? Zodat je iets meer sturing en richting hebt?'
En om het verhaal kort te houden (Haha, gaat al lekker) uiteindelijk heeft ze dus zaterdagmiddag een bijbelsdagboek voor mij gekocht die we samen hebben uitgekozen! Hij heet: One God, One Plan, One Life van Max Lucado. (Echt een aanrader als je met dezelfde vragen als ik zit, maar ook gewoon zonder die vragen!)

Zaterdagavond in mijn bed weer. (Was trouwens ook nog weggeweest, was ook wel lachen!)
De allereerste dag van het dagboek en ik lees dit:

'Je leven is soms best verwarrend. Zo veel dingen waar je achter moet zien te komen. Welke studie je moet kiezen. Waar je goed in bent. Waarom je eigenlijk leeft. Maar er is Iemand bij wie je de antwoorden die je zoekt kunt vinden, Iemand die je toekomst kent. Een God. Een plan. Een leven. Als je Hem liefhebt, zal al het andere op zijn plaats vallen.'

Snappen jullie? Precies wat ik op het moment nodig heb, krijg ik onder mijn ogen  te zien. Fantastisch toch!

Ondertussen is het alweer zondag. En voordat ik verder ga moet ik iets anders vertellen. Er was een paar weken geleden iemand in een groepsapp zei: dan is alles goed. Waar ik op reageerde alles komt goed. Nadat ze vroeg waar ik dat op baseerde deelde ik deze tekst:

'Romeinen 8;28

Wij weten nu, dat God alle dingen mee doet werken te goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepen zijn.'

Vervolgens kwamen er een paar reacties van: 'Daar had  ik het gister over met iemand! Daar ging de preek bij ons over! Die had  ik ook met jullie gedeeld bij jeugdweekend!' Toen al was het bijzonder. Maar in de weken die volgde hebben we hem weer 5, 7 misschien wel 10 keer voorbij horen komen! En rara welk vers de dominee noemt tijdens zijn preek? Juist! Romeinen 8:28! Isn't it great :)

Morgen deel 2!
Lees weer mee, en zie welke  bijbelteksten mijn favorieten zijn! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van mijn blog!
Wat vond jij van deze blog?